حسین تاریخی در مورد طراحی برنامهای صحیح برای اوقات فراغت دانش آموزان بیان کرد: در موضوع اوقات فراغت با دو مسئله رو به رو هستیم؛ نخست زیرساخت و دوم محتوا.
وی تصریح کرد: در زمینه زیرساخت مسئلهای که داریم، این است که زیرساختها موجود هستند، اما متاسفانه در حداقل بهره وری از آن قرار داریم. ما دارای بیش از ۳۶۰ اردوگاه در آموزش و پرورش هستیم و سایر دستگاهها نیز به همین ترتیب هستند، اما آنچه مشاهده میشود، نشان میدهد که از فضاهای اردوگاهی استفاده غیرفرهنگی میشود.
تاریخی در ادامه با اشاره به اینکه دلیل عدم استفاده فرهنگی از فضاهای اردوگاهی ممکن است عدم تخصیص منابع باشد، اظهار کرد: اردوگاهها برای فعال شدن، منابع کافی میخواهند. همچنین عدم مواجهه دقیق با فرصت بهره برداری از اردوگاهها نیز ممکن است یکی از عواملی باشد که موجب استفاده نکردن فرهنگی از آنها شده است.
او افزود: امروز درِ اردوگاهها به روی مردم بسته است در صورتی که اگر در آن ها باز شود هم امکان ایجاد جریان مالی را فراهم میکند هم میتواند فرصت خوبی را برای طی کردن اوقات فراغت آن هم به صورت خانوادگی فراهم کند.
تاریخی ضمن تاکید بر اینکه محدودیتهای جدی برای بهرهوری از اردوگاهها اعمال میشود، گفت: متاسفانه آورده این محدودیتها هدر رفتن زیرساختها و بیت المال است.
دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در مورد محتواهای مربوط به اوقات فراغت دانش آموزان نیز بیان کرد: دست مجموعه آموزش و پرورش در حال حاضر برای ارائه محتواهای متنوع پر است. بخشی از موضوع اوقات فراغت دانش آموزی به مهارت آموزی برمیگردد. تهیه بستههای مهارت آموزی برای بچهها میتواند در اولویت اول قرار بگیرد. امروز با توجه به وجود فضای مجازی، موضوع درآمدزایی برای نوجوانان فوق العاده پررنگ و حتی قابل دسترستر شده است.
تاریخی ادامه داد: در سفری به شهرستانی در استان همدان رفته بودم و دیدم دانش آموزان آن منطقه خیلی جدی وارد موضوع رمز ارز شدهاند و حتی کیف پول دارند و تبادل میکنند و پولهای دیجیتال مختلف را میشناختند و مبادله انجام میدهند. آن ها به واسطه این تبادل درآمدهای خوبی هم کسب میکردند. در سایر مناطق نیز چنین توانمندی وجود دارد و گیمرها (بازی کنندگان بازیهای کامپیوتری) و استریمها (پخش اینترنتی رویدادها) موضوعاتی است که بچهها در رده سنی دهه هشتاد خیلی جدی درگیر آن هستند و از این راه کسب هم میکنند.
او تاکید کرد: دانش آموزان مقطع متوسطه به شدت به درآمدزایی در کنار تحصیل رغبت پیدا کردهاند و باید به این موضوع توجه کنیم و باید از فرصت برای جهت دهی به آن بهره ببریم، چراکه تمایل در بچهها وجود دارد و باید اتفاق درست امروز رقم بخورد.
تاریخی با اشاره به اهمیت ارتقای مهارتهای معرفتی و بصیرتی دانش آموزان نیز عنوان کرد: با طراحیهای متنوعی که صورت گرفته، قابلیت ارائه محتواهایی با ویژگیهای معرفتی وجود دارد و بستههای اردویی و پایگاهی که این روزها طراحی میشود، کمک زیادی به رشد این مهارتها در دانش آموزان خواهد کرد. باید آموزش و پرورش از تولیگری دست بردارد و به سمت واسپاری و تنظیمگری برود و تا وقتی که بخواهد تصدیگری و تولیگری کند، بعید است که اتفاق متفاوتی رقم بخورد.



نظر شما